Saturday, 16 December 2017
Acasă > Administratie > NAVODARI – ORAS BALNEOCLIMATERIC – NU GROAPA DE DESEURI INDUSTRIALE

NAVODARI – ORAS BALNEOCLIMATERIC – NU GROAPA DE DESEURI INDUSTRIALE

NAVODARI – ORAS BALNEOCLIMATERIC – NU GROAPA DE DESEURI INDUSTRIALE

– 5 ANI DE LA REFERENDUMUL DIN 2010 –

Abordam iar problema „groapei de gunoi” reamintind concetatenilor nostri, ca pe 23 mai 2015 se implinesc 5 ani de la referendum-ul local organizat de Primaria Navodari, la initiativa domnului primar Matei Nicolae si a Consiliului Local Navodari, prin care locuitorii orasului  au fost chemati la urne pentru a se pronunta IMPOTRIVA sau PENTRU construirea  unui  „Centru pentru Prelucrarea de Deseuri  Industriale” pe teritoriul orasului in locatia fostului USAS.

Ce doreau de fapt italienii si acolitii lor care au lansat aceasta „initiativa de afaceri” gasim in acordul de mediu (Acord de mediu – conform solicitarilor SC Ecological Center SA) pe care l-au solicitat organelor specializate in domeniu?

De fapt, cum s-au petrecut evenimentele?

Daca ar fi sa vorbim de un conflict mocnit in forma continua sau cu oarecari „violente mediatice si cu conotatii politice” s-ar cuveni sa facem o scurta retrospectiva istorica a relatiilor dintre autoritatea publica locala si reprezentantii acestei firme care ar dori sa construiasca acest „monstru extrem de poluant”.

In fapt, „ingenioasa” idee a aparut in mintea italianului Vincentelli & Co. cam prin anul 2004, 2005 si 2007 cand au solicitat pentru prima data un certificat de urbanism (CU 715/10.08.2004, 719/14.12.2005, cererea nr. 16530/13.12.2006 si CU 718/20.12.2007) pentru a obtine autorizatia de construire a acestui „obiectiv economic” pe raza orasului Navodari, clamand – de la bun inceput, ca nu doresc altceva decat sa creeze noi locuri de munca pentru locuitorii orasului, revenind, ulterior – pe masura ce nu li se dadea „satisfactie” cu repetate cereri de emitere a acestei autorizatii. Bazandu-se initial pe un oarecare vid al reglementarilor legale si lipsa de pregatire juridica in domeniu a unor functionari din cadrul unor unitati administrativ-teritoriale, pe toleranta autoritatilor locale ale vremii vis a vis de asa zisii „investitori italieni”, precum si pe tendinta si dorinta unor reprezentanti ai unor autoritati locale de a se imbogati cat mai rapid din munca necinstita sau foloase necuvenite, “bunul nostru prieten” Roberto Vincentelli si camarila au trecut la studierea si pregatirea “terenului” in vederea gasirii unei noi surse de exploatare a credulitatii unor romani si castigarea unor sume enorme de bani necinstiti si care sa aiba la baza otravirea mediului, atmosferei si a populatiei din Navodari si litoralul romanesc.

Ignorand prevederile legale romanesti si europene in domeniul protectiei mediului (regimul si gospodarirea deseurilor – http://legeaz.net/legea-211-2011-regimul-deseurilor/ ; http://www.mmediu.ro/beta/wp-content/uploads/2012/06/2012-06-05_Institutii_internationale_protectia_mediului.pdf ; Legea 137/1995, republicata, legea protectiei mediului – http://www.dreptonline.ro/legislatie/legea_protectiei_mediului.php ; legislatie europeana si romaneasca in domeniul protectiei mediului si al gospodaririi deseurilor –https://www.eed.usv.ro/eco-usv/legislatie.php), precum si pe cele romanesti cuprinse in (Strategia privind Gestionarea Deseurilor), reprezentantii SC Ecological Center S.A. au solicitat certificate de urbanism si cereri succesive in vederea obtinerii avizelor necesare emiterii autorizatiei de construire a asa zis-ului obiectiv de investitii “Centru de Prelucrare Deseuri Industriale” (Cerere emitere autorizatie de constructie.pdf ; cerere solicitanta).

Prin orice mijloace depozitul ar fi trebuit construit, in viziunea initiatorilor acestuia.

In vederea realizarii a ceea ce si-au propus, fortand orice proces legal si de natura politico-economica, ignorand argumentele realiste  prezentate de catre autoritatile locale, reprezentantii firmei SC Ecological Center SA au inceput  o adevarata ofensiva impotriva celor care se opuneau realizarii proiectului.

Autoritatea locala – Primarul, primaria si Conslilul Local au sesizat pericolul real al contaminarii cu substante toxice a mediului și a pânzei freatice, in general, a litoralului romanesc si nu numai (chiar si cel bulgaresc, turcesc si ucraineean) si consecintele deosebit de grave ale construirii acestui centru pentru situatia economica, turistica, de sanatate si de mediu a orasului Navodari).

Constientizand  faptul ca cei care propun construirea unui asemenea “obiectiv de investitii” vor incerca pe orice cale sa eludeze si sa incalce prevederile legale in domeniu, Consiliul Local Navodari a emis o hotarare privind interzicerea depozitarii si prelucrarii a oricarei categorii de deseuri pe teritoriul Orasului Navodari (HCL cu privire la interzicerea amplasarii pe teritoriul orasului Navodari a unui depozit pentru depunerea deseurilor industriale toxice + anexe.pdf) hotarare care ulterior a fost completata cu privire la specificarea tipurilor de deseuri care sunt interzise a se depozita sau prelucra pe raza orasului. Aceste hotărâri au fost luate dupa o serie de analize de mediu si geofizice privind posibilile consecinte catastrofale ale construirii centrului (Distante.pdf si Fotografii locatie centru de deseuri.pdf).

Nereusind sa insele vigilenta autoritatilor locale si, indeosebi dupa alegerile din vara anului 2008, a primarului Matei Nicolae, initiatorii proiectului distrugator al mediului navodarean au inceput sarabanda corespondentei “de convingere” cu Primaria Navodari crezand ca vor putea sa obtina cu mare usurinta o autorizatie de constructie care era in totala contradictie cu interesele orasului Navodari.

Reprezentantii societatii au inceput actiuni in judecata, care au fost, conform modului lor de a intelege relatiile din Romania dintre societati comerciale si autoritati locale, urmate sau concomitente cu o ampla propaganda de denigrare si chiar incercari de mituire si, daca acestea nu au reusit, de amenintari la adresa primarului, a celor care il sustineau si a membrilor familiilor acestora. Mai mult decat atat, domnul Vincentelli a apelat inclusiv la sprijinul ambasadorului Republicii  Italiene la Bucuresti, care a incercat prin prisma pozitiei diplomatice pe care o avea sa faca presiuni asupra primarului orasului, pentru a da curs doleantelor italianului care avea interese economice majore in orasul Navodari. Procesele civile, inclusiv cele penale au durat o lunga perioada de timp, ajungandu-se la hotarari judecatoresti unele definitive (cum este cea cu nr. 759/2009 cu privire la dosarul nr. 3066/118/2009 din data de 12.08.2009, ramasa definitiva prin sentinta nr.63/CA/ 4.02.2010 (Sentinta civila nr. 759 din august 2009 – Tribunalul Constanta.pdf si Certificat constatator Curtea de Apel Constanta 2010 – Notificare SC ECOLOGICAL CENTER SA din 2010 – Adresa de raspuns a primariei catre SC ECOLOGICAL CENTER SA.pdf).

Desigur ca, avand in vedere ca multe dintre actiunile desfasurate de catre reprezentantii SC Ecological Center SA, au vizat intimidari incercari de inselare a opiniei publice, inclusiv a instantelor de judecata locale prin prezentarea unor probatorii false si neinformarea acestora ca, paralel se desfasoara actiuni de judecata ÎN PENAL pentru a se dovedi (cum de fapt s-a si intamplat) ca certificatele de urbanism erau urmare a “…unor actiuni ilegale de fals in acte publice in forma continuata” autoritatile locale au folosit caile legale de atac a hotararilor care nu erau definitive si, in final organizarea unui referendum popular in orasul Navodari pentru a afla opinia populatiei orasului (HCL 56 cu privire la organizarea referendumului.pdf). Referendum-ul s-a desfasurat in data de 23 mai 2010, rezultatele acestuia exprimand in mod covarsitor vointa cetatenilor navodareni de a interzice construirea pe teritoriul orasului lor a unui asemenea “monstru” (CENTRU DE PRELUCRARE A DESEURILOR INDUSTRIALE) (HCL 73 cu privire la rezultatele referendumului.pdf).

In lupta cu clanul Vincentelli s-au folosit caile legale si s-a desfasurat, inca de la inceput, cu intensificari accentuate in preajma referendum-ului o intensa activitate media de informare a cetatenilor orasului.

Confruntari pe plan local, apoi la nivel national si, in final, la CEDO

Pentru a intelege cat mai bine evolutia acestei confruntari se pot urmari solicitari de sprijin de la organele competente regionale si nationale de la organele de specialitate cu atributii in domeniu ale Guvernului Romaniei, actiuni ale primarului Orasului Navodari, dl Matei Nicolae, (Adresa 6591 din 2010 de la Institutia Prefectului.pdf, Adresa referitoare la valabilitatea acordului de mediu.pdf, Solicitare sprijin de la deputati si senatori in 2010.pdf) actiunile in instante desfasurate de catre fiecare parte, actiuni ce se regasesc in chemari in judecata, motivari actiuni si in sentinte ale instantelor locale si/sau nationale de judecata pana la inclusiv Inalta Curte de Casatie si Justitie ca urmare a plangerii penale impotriva fostului primar Calapod Tudorel pentru abuz in serviciu si fals in acte publice in forma continuata si impotriva reprezentantilor firmei Ecological Center, Roberto Vincentelli, Marinescu Manuela pentru dare de mita. Toate acestea au dus, in penal, la o condamnare definitiva de catre Tribunalui Constanta confirmata de Curtea de Apel Constanta si ramasa definitiva in urma Hotararii ICCJ din data de 24.05.2015 (Extras ICCJ.pdf, Decizie civila nr. 712 CA  din 29.04.2013.pdf, Decizie penala nr. 16_P din 2014.pdf, Decizia 1711  R din 2011.pdf, Ordonanta procuror sef din anul 2010.pdf si Extras portal tribunal Constanta.pdf).

Folosind aceleasi metode de inselare a vigilentei judiciare, fara a nota ca pe rolul instantelor de judecata din Romania inca se afla un dosar penal, Roberto Vincentelli si Marinescu Manuela au introdus, in anul 2011, o plangere la CEDO cerand ca statul roman sa oblige, in baza hotararii nr. 759/22009 a Tribunalului Constanta, mentinuta prin decizia 63/CA/2010 de catre Curtea de Apel Constanta, pe primarul orasului Navodari sa semneze autorizatia de constructie a Centrului de Prelucrare a Deseurilor Industriale si la plata unor daune si cheltuieli de judecata in valoare de apx. 6000EURO.

Sectia a treia de judecatori CEDO a adoptat pe data de 17 martie 2015 hotararea prin care se cere acest lucru (CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI.pdf) hotarare care ar trebui dusa la indeplinire pana pe data de 17 iunie 2015. Trebuie mentionat faptul ca in anul 2012, la cererea Directiei Agent Guvernamental din Ministerul Afacerilor Externe, directie care relationeaza in toate aceste genuri de plangeri statul roman cu Curtea Europeana a Drepturilor Omului, primarul orasului Navodari a prezentat in scris situatia de fapt, dar agentul guvernamental nu a informat probabil la CEDO ca pe speta respectiva se afla in Romania in derulare un proces penal impotriva celor care au depus plangere (Adresa 6373 din 2012 venita de la MAE.pdf si Raspuns la adresa 6373 din 2012.pdf).

Ulterior primirii deciziei CEDO, MAE roman, prin aceeasi directie a comunicat-o primariei Navodari. Primaria a raspuns prezentand situatia actuala de fapt si de drept, depunand, in baza Hotararii ICCJ si o cerere de revizuire a sentintei nr. 759/2009 a Tribunalului Constanta , cerere care se va analiza pe data de 09.06.2015. (Raspuns dat de primaria Navodari la adresa MAE din 2015.pdf). Totodata, Prefectul Judetului Constanta a inaintat la 12.05.2015, o cerere catre Tribunalul Bacau – Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, prin care solicita repunerea pe rol a dosarului nr 7233/118/2010, dosar in care se solicita declararea nulitatii certificatelor de urbanism sus mentionate (prefect.pdf). Directia MAE insarcinata cu solutionarea acestor cazuri a primit un dosar documentar referitor la aceasta situatie, iar directorul, dna. Irina Cambrea a avut o intalnire cu Primarul orasulului, dl. Matei Nicolae (INTALNIREA CU SEFUL DIRECTIEI AGENT GUVERNAMENTAL.pdf), prilej cu care s-a informat cu situatia reala si asteptarile autoritatilor locale si a cetatenilor orasului Navodari. S-a convenit mentinerea legaturii (Adresa inaintata de directia agent guvernamental-MAE.pdf) si o coordonare a actiunilor pentru a se putea cere “revizuirea hotararii CEDO”, primarul subliniind inca odata faptul ca indiferent de circumstante, autorizatia nu va fi semnata, mai ales ca SC Ecological Center SA a intrat in insolventa, iar hotararea CEDO (Hotararea CEDO/17.03.2015.pdf) nu ar mai avea subiect juridic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.