Petrolul consumat nu mai este scos din țară

Țara noastră a fost prima care a avut o sondă petrolieră, o rafinărie și a exportat benzină pentru prima dată în istorie. În prezent, din întreaga cantitate de petrol consumată de către rafinăriile din România, doar o treime mai este asigurată din zăcămintele naționale. Restul vine din import, în special din Kazahstan şi Rusia.

România este prima țară din lume cu o producție de petrol înregistrată oficial în statisticile internaționale,The science of petroleum, 1938. Primul oraș din lume, iluminat public cu petrol lampant, a fost Bucureștiul. Odată cu 1 aprilie 1857 orașul avea să fie iluminat cu 1000 de lămpi. Începând cu anii 1900 România a fost prima țară din lume care a exportat benzină. În 1904 se înființa prima școală de maiștri sondori din lume, la Câmpina. România mai are doar trei rafinării mari. Chiar și pe fondul acestui regres, producţia internă de petrol asigură doar 31% din necesarul intern de ţiţei. Restul de 69% este de import. Petromidia, operată de Rompetrol-KazMunaiGas, Petrobrazi, operată de Petrom şi Petrotel operată de Lukoil au o capacitate totală de rafinare de circa 12 milioane de tone de ţiţei pe an. În cifre absolute, asta înseamnă că în anul 2017, cele trei rafinării au procesat în total 11,2 milioane de tone de petrol. Din această cantitate, 7,8 milioane de tone au provenit din import. Producţia de petrol a României scade continuu. În anul 2007, totalul de hidrocarburi a Petrom, respectv ţiţei, gaze şi condensat era de 193.000 de barili pe zi. În acea perioadă, planul Petrom era de a stabiliza producţia la nivelul a 200.000 de barili pe zi. Declinul natural al zăcămintelor noastre, pentru că în România se extrage petrol de mai bine de o sută de ani, nu a putut fi compensat de noile descoperiri, în ciuda miliardelor de euro investite. La jumătatea acestui an, Petrom raporta o producţie de 153.000 de barili pe zi în România. Anul trecut, Petromidia, cea mai mare rafinărie din România, a prelucrat 5,6 milioane de tone de petrol adus integral din import, record istoric după mai mulţi ani de investiţii în extindere şi modernizare. Avantajul este că, dincolo de logistică, adică poziționarea pe malul mării și faptul că are propriul terminal, nu s-au înregistrat sincope în asigurarea cu materie primă. Acest lucru este posibil deoarece ţiţeiul este adus din Kazahstan, de la grupul-mamă, KazMunaiGas iar pentru transport sunt folosite inclusiv vase ale grupului-mamă. Faptul că rafinăriile merg la capacitate maximă este benefic pentru poziţia comercială a României, chiar dacă, din păcate, consumă preponderent petrol din import. Atât OMV Petrom, cât şi Rompetrol operează reţele de distribuţie în afara României. Mare parte din carburanţii vânduţi prin ele sunt produşi în rafinăriile din țara noastră. Petromidia, cel mai mare exportator de carburanţi din România vinde o cantitate mai mare la export decât pe piaţa internă: 1,08 milioane de tone în România faţă de 1,21 milioane de tone la export în primele şase luni ale anului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *