duminică, iunie 16, 2019
Acasă > Agenda zilei > Agenda zilei 1 iulie

Agenda zilei 1 iulie

1788 – S-a născut Jean-Victor Poncelet, matematician francez

Jean-Victor Poncelet s-a născut pe 1 iulie 1788 şi  a fost un matematician, inginer francez și director al celebrului institut de învățământ superior, École Polytechnique. Prin contribuțiile sale, a revigorat domeniul geometriei proiective, al cărui pionier a fost Gérard Desargues. A studiat la École Polytechnique. După obținerea diplomei, intră în corpul inginerilor militari. A participat la războaiele lui Napoleon împotriva Imperiului Țarist din 1812. Din nefericire, este capturat și ținut prizonier până în 1814. Ca profesor, a predat mecanica la școala École d’Application din orașul natal, Metz. În această perioadă, publică lucrarea Introduction à la mécanique industrielle, în care prezintă unele îmbunătățiri la turbina cu gaze și cea hidraulică. A introdus denumirea lucru mecanic pentru mărimea produs dintre forță și deplasare. În 1822, Poncelet sugerează următoarea afirmație: Toate construcțiile geometrice care se realizează doar cu rigla și compasul pot fi executate utilizând numai rigla, cu condiția să existe trasat un cerc și al cărui centru să fie cunoscut. Matematicianul elvețian Jakob Steiner demonstrează această teoremă în 1833. În onoarea lui Poncelet, în 1868 a fost instituit un premiu care îi poartă numele și care este acordat de către Academia Franceză de Științe celor care aduceau contribuții meritorii în matematica aplicată. De asemenea, o unitate de măsură pentru putere, utilizată în Franța înaintea introducerii calului putere îi poartă numele. Jean-Victor Poncelet a murit pe 22 decembrie 1867.

1872 – S-a născut Louis Blériot, aviator, inventator și inginer francez

Născut în satul Dehéries, lângă Cambrai, pe 1 iulie 1872, Blériot a studiat ingineria la École Centrale Paris. El a inventat farurile automobilelor și a pus bazele unei reușite afaceri cu faruri cu acetilenă, care i-a adus o mică avere. Blériot și-a folosit banii din această afacere pentru a experimenta pe Râul Sena cu planoare remorcate, învățând despre aeronave și dinamica zborului. Interesul său față de aviație s-a manifestat și în 1900, când a construit un ornitopter care nu a reușit să decoleze. După ani în care și-a exersat îndemânarea de pilot, Blériot s-a decis să încerce să obțină premiul de 1.000 de lire oferit de ziarul londonez Daily Mail pentru cel care va reuși să traverseze cu un aparat de zbor Canalul Mânecii. Blériot a avut doi rivali la câștigarea premiului, dar niciunul nu a reușit să termine traversarea. Unul dintre ei a fost Hubert Latham, un francez de origine engleză. Latham era susținut atât de către Regatul Unit cât și de Franța. El a sosit primul și a încercat să facă traversarea pe 19 iulie, dar la 6 mile de Dover, destinația sa, motorul aparatului de zbor Antoinette IV a cedat, iar Latham a fost obligat să execute prima aterizare de urgență pe mare din lume.  Celălalt pilot a fost Charles de Lambert, un aristocrat rus de origine franceză și unul dintre elevii lui Wilbur Wright. Însă Lambert a fost rănit într-o prăbușire din timpul testelor de zbor, fiind silit să abandoneze competiția. Pe 25 iulie 1909, cei trei rivali au sosit pe plaja orașului Calais din Franța. Louis Blériot a murit pe 2 august 1936.

1961 – S-a născut Diana, Prințesă de Wales

Diana s-a născut pe 1 iulie 1961, în Anglia. În copilărie, i-a avut drept parteneri de joacă pe prințul Andrew și Prințul Edward, fiii mai mici ai reginei. După ce tatăl ei a dobândit titlul de Conte Spencer în 1975, Diana a devenit cunoscută drept Lady Diana Spencer. După ce și-a terminat studiile, Lady Diana a devenit educatoare la o grădiniță dintr-o suburbie a Londrei. În 1976 Lord-ul Spencer s-a căsătorit cu Raine, Contesă de Dartmouth, singura fiică a romancierei Barbara Cartland, după ce a fost denumit “celălalt bărbat” în divorțul soților Dartmouth. În aceea perioadă, Diana a călătorit prin țară, locuind uneori cu unul, alteori cu celălalt dintre părinții ei — cu tatăl ei la reședința din Northamptonshire și cu mama ei, care s-a mutat pe Insula Seil, pe coasta de vest a Scoției. Diana, la fel ca frații ei, nu se înțelegea deloc cu mama ei vitregă. Pe 6 februarie 1981, Prințul Charles a cerut-o în căsătorie pe Diana, care a acceptat, însă logodna lor a fost ținută secret câteva săptămâni. Logodna lor a devenit oficială în 24 februarie 1981, când moștenitorul tronului i-a dat viitoarei prințese un inel, în valoare de 30.000 lire sterline, constituit din 14 diamante înconjurând un safir. Diana a acceptat cererea imediat, iar cei doi au avut doi copii – Prințul Harry și Prințul William. În decembrie 1995, Regina a fost de acord cu “un divorț rapid” al cuplului Charles și Diana, divorț finalizat în 28 august 1996. După despărțire, Diana a muncit în special pentru Crucea Roșie și a dus o campanie asiduă pentru a curăța lumea de mine terestre. Pe 31 august 1997, Diana a murit într-un accident de mașină în tunelul stradal numit Pont de l’Alma din Paris, împreună cu Dodi Al-Fayed și cu șeful securității de la un hotel de 5 stele din Paris, Henri Paul, care avusese misiunea de a conduce mașina închiriată, prin Paris, pentru a se feri de paparazzi.

1983 – A murit Buckminster Fuller, inventator, inginer și arhitect american

Richard Buckminster (“Bucky”) Fuller s-a născut pe 12 iulie 1895. A fost un vizionar, designer, arhitect, poet, autor și inventator american. Fuller este cel mai bine cunoscut pentru inventarea domului geodezic, iar pe plan social ca fiind cel de-al doilea președinte al organizației Mensa. De-a lungul întregii sale vieți, Fuller a fost intens preocupat de întrebarea “Are umanitatea vreo șansă de a supraviețui suficient de mult și de plin de succes pe planeta Pământ și dacă “da” cum o va face?” Considerându-se el însuși un individ obișnuit, fără modalități financiare deosebite și fără titluri academice, Fuller a ales deliberat devotarea vieții sale acestei cauze. A căutat mereu să descopere ceea ce ar putea face un individ obișnuit, așa cum se considera, pentru a îmbunătății condițiile de trai a majorității omenirii acolo unde organizații mari și puternice precum guverne sau companii private nu erau capabile de a o face. Mai târziu în viața sa, după ce a lucrat pe conceptele sale de mai multe decenii, Fuller a realizat o vizibilitate publică considerabilă. El a călătorit în lume pentru prezentarea de prelegeri, și a primit numeroase titluri Doctor Honoris Causa. Cele mai multe din inventiile sale, cu toate acestea, nu au fost niciodată aplicate în producție, iar el a fost puternic criticat; în cele mai multe domenii el a încercat să influențeze, cum ar fi arhitectura, sau pur și simplu a fost respins ca un utopist fără speranță. Richard Fuller a murit pe 1 iulie 1983.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *