Monday, 24 September 2018
Acasă > Editorial > Cazul Siutghiol.Intervenția ISU Dobrogea n-a lăsat nici o șansă medicului Laura Vizireanu

Cazul Siutghiol.Intervenția ISU Dobrogea n-a lăsat nici o șansă medicului Laura Vizireanu

Cuvânt înainte

Ministrul Gabriel Oprea a anunțat un set de măsuri care, teoretic, vor îmbunătăți reacția Inspectoratului pentru Situații de Urgență și vor putea conduce la evitarea unor situații cu final tragic precum incendiul de la Restaurantul Beirut din Constanța sau prăbușirea elicopterului SMURD în Lacul Siutghiol. Teoretic, fiindcă în realitate tabloul e construit din amănunte, iar amănuntele apar doar în folclorul urban, nicicum în rapoartele oficiale, și vorbesc despre personal împuținat și lucrând altfel decât ar trebui, despre tehnică bună de trimis la casat, despre proceduri neadaptate, despre un număr insuficient de antrenamente și exerciții, etc.

Cum s-a decis intervenția la Siutghiol?

Lăsăm la o parte rapoartele oficiale. Le consider corecte. Mi-e greu să cred că ar exista un nebun care să se bage singur în pușcărie mânărind minutele înscrise acolo. Ceva, însă, e cel puțin ciudat. De ce s-a luat decizia trimiterii unei măgăoaie de zeci de tone, APCA Roman (foto), care nu poate face mai puțin de 15 minute până la locul accidentului, gonind cu maximum 60 de km pe oră? În condițiile în care, presupunând că dispecerul e instruit foarte bine, era clar că niște oameni zăceau în apă rece ca gheața cu efect direct șocul hipotermic (în cel mai bun caz) în câteva minute? Fiecare secundă conta. Deci?

Explicațiile oferite au arătat că acest autocamion este compatibil cu procedurile care necesită folosirea bărcii, deoarece peridocurile pentru bărci au fost gândite pentru APCA, nu pentru autospecialele de tip furgonetă, incomparabil mai rapide. Noapte minții?Mai mult, mastodontul APCA Roman a plecat – așa cum am înțeles – de la Grupul de IntervențiePalas, aflat la distanță mult mai mare de locul accidentului decât sediul Inspectoratului de pe strada Mircea cel Bătrân. Ce putem să deducem de aici? Că nu exista o mașină de intervenție dotată similar sau că acolo există o problemă acută de personal la subunitatea din centrul orașului? Există posibilitatea ca planul de acțiune a ISU Dobrogea să repartizeze eronat logistica de intervenție și personalul aferent, iar acest motiv să conducă la decizia dispecerului de a trimite spre Lacul Siutghiol un echipaj tocmai din capătul opus al municipiului Constanța? Fiindcă, practic, această decizie i-a condamnat la moarte pe supraviețuitori.

O investigație a Dobrogea TV arată că în dotarea ISU Dobrogea există o mașină dotată special pentru intervenții în cazuri de exact acest gen, de incidente pe apă, care ar fi putut ajunge în doar câteva minute la locul prăbușirii, reducând aproape la o treime timpul în care s-a ajuns efectiv la epava elicopterului. Unde era această mașină și de ce ea nu a fost trimisă la intervenție?

În acest tablou general, faptul că motorul bărcii nu a pornit, devine un aspect minor din punct de vedere al intervenției propriu-zise, el indicând, mai degrabă, potențiale găunoșenii ale organizării interne.

Noi ne facem datoria în orice condiții!

Informațiile din interiorul ISU Dobrogea care răzbat spre exterior, altele decât discursurile pompoase de la evenimentele festive sau lăudăroșeniile ocazionate de o nouă dotare, descriu o altfel de situație decât cea oficială.

După marea epurare a aproximativ 200 de oameni implicați în dosarul șpăgilor, se vorbește despre o subțiere nepermisă a personalului de la intervenții, de un program infernal, cu zile și nopți lucrate peste rând. Oficial, nimeni nu a vorbit despre acest aspect.

Anonimi vorbesc despre lipsa combustibilului destinat antrenamentelor și exercițiilor. Nimic oficial, din nou.

Majoritatea pompierilor întrebați de performanțele APCA Roman spun că aceste mașini ar fi trebuit casate demult, dar, cum altele nu se zăresc la orizont, se trage în continuare de ele. Se mai dă o vopsea, se mai cârpește pe ici pe colo… Unii dintre ei pretind că pun bani de la ei din buzunar pentru unele mici reparații. Șefimea confirmă cu jumătate de gură situația, după care bagă în față cel mai păgubos posibil slogan, cel care acum a produs patru morți: Noi ne facem datoria în orice condiții!

Orice condiții tocmai au produs patru morți.

Aroganța care ucide

Confruntați pentru a doua oară în același an cu o situație limită, angajații ISU Dobrogea au “reușit” un al doilea final tragic. Celor trei tinere arse de vii la restaurantul Beirut li se adaugă cei patru morți de la Siughiol. De această dată, însă, e vorba de patru oameni ai sistemului și era de așteptat o reacție firească, de scoatere la suprafață, public a mizeriilor din sistem, povestite pe la colțuri sau oferite pe surse jurnaliștilor binevoitori, care însă au ca prim interes prieteșugurile cu onor conducerile. Surprinzător, colegii celor morți continuă să cultive orgolii nepotrivite și o aroganță nelalocul ei. Bineînțeles, neoficiale și acestea. Din partea unor oameni care pretind onoare, e cel puțin ciudat.

Din acest motiv, chiar dacă noile măsuri anunțate de ministru ar putea schimba situația în mai bine, ele se vor așeza pe un sistem cu probleme interne, materiale și morale.

Valentin Coman

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.