CNR: CJ Constanţa lasă judeţul fără transport după sărbători

După cum Confederaţia Naţionala Rutieră anunţa încă de acum o lună Consiliul Judeţean Constanţa a refuzat validarea programului judeţean de transport pe care în urmă cu peste 30 de zile l-a afişat ca informare publică.
La 31 decembrie 2013 expiră licenţele de traseu obţinute de operatorii de transport după participarea la şedinţa de atribuire organizată în 2008.
În toată ţara data de 25 noimbrie a.c. a reprezentat data de referinţă stabilită prin ordin comun MT-MDRAP ca dată de start a licitaţiei electronice pentru atribuirea traseelor în fiecare judeţ la nivel naţional. CNR a atras atenţia în nenumărate rânduri reprezentanţilor Ministerului Dezvoltăriii Regionale şi Administraţiei Publice asupra modului în care CJ Constanţa acţionează în domeniul transportului public, însă se pare că acest judeţ funcţionează numai după propriile legi.
În opinia CNR soarta transportului judeţean în Constanţa începe să se contureze din ce în ce mai mult şi, după ce CJ a încercat să prelungească actualele licenţe pentru a mai fi valabile şi după 1 ianuarie, se va  trece la următoarea etapă a „metropolizării” prin monopolizare a transportului public după modelul deja cunoscut al falimentării transportului public local ce ulterior primeşte un acţionar strategic acesta urmând să se extindă cu banii primiţi ca subvenţie/compensaţie financiară în zona metropolitană într-o etapă ulterioară.
Prin acest model de „succes” populaţia dintr-o localitate sau dintr-un areal geografic ajunge să susţină cu dublu efort financiar desfăţurarea serviciului de transport, o dată în cazul călătoriei şi o dată prin compensarea diferenţei de tarif şi costuri operaţionale din bugetul administraţiei publice locale.
CNR atrage în mod public atenţia Consiliul Judeţean faţă de următoarele aspecte impuse de aplicarea regulamentului 1370/2007:
–  Orice serviciu de utilitate publică nu poate fi contractat decât printr-o atribuire care să aibă la bază o formulă competitivă ( licitaţie)
–  Atribuirea directă nu poate avea loc decât în cazuri exepţionale şi bine justificate cum ar fi lipsa de interes al operatorilor pentru prestarea unui anumit serviciu
– Consiliul Judeţean Constanţa nu are suport legal pentru prelungirea actualelor licenţe de traseu ţinând cont că ele au fost eliberate în baza unor proceduri competitive şi, din păcate, nu există semnate contracte de servicii publice de transport între operatorii judeţeni de transport din Constanţa şi Consiliul Judeţean. Numai în condiţiile existenţei unui astfel de contract Consiliul Judeţean avea posibilitatea prelungirii contractelor şi implicit a licenţelor
–   Valabilitatea programului actual  de transport la nivel judeţean a făcut obiectul unui act normativ emis la nivelul Guvernului, licenţele de traseu fiind acordate tot în baza unei proceduri competitive de atribuire, ceea ce presupune că nu pot fi prelungite decât tot pe aceeaşi cale.
În concluzie Consiliul Judeţean Constanţa a parcurs exact paşii estimaţi de Confederaţia noastră neaplicând în mod deliberat actele normative în vigoare.
Mai sunt însă 24 de ore în care CJ Constanţa mai poate îndrepta situaţia procedând în sensul celor stabilite prin Ordinul comun MT-MDRAP
CNR va urmări pas cu pas evenimentele ce se vor desfăţura solicitând intervenţia Comisiei Europene în cazul foarte probabil în care CJ Constanţa încalcă Regulamentul 1370/2007.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *