Ghid pentru identificarea materialelor de tip Deepfake, lansat de Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică

Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică  (DNSC) a elaborat un ghid despre fenomenul Deepfake ce include explicații detaliate despre tehnologia folosită, exemple de deepfake-uri și sfaturi utile pentru a nu fi păcălit.

Acest ghid se adresează persoanelor cu vârsta peste 18 ani, în vederea creșterii gradului de conștientizare și înțelegere asupra utilizării instrumentelor de inteligență artificială (IA) de tip generativ pentru crearea de conținut video, audio sau de imagini, ori privind detectarea utilizării unor astfel de instrumente.

Înțelegerea Deepfake-urilor este crucială, având implicații semnificative în societate, politică, securitate cibernetică și în manipularea încrederii publice.
Impact asupra adevărului și încrederii: Deepfake-urile pot distorsiona realitatea, creând conținut video sau audio extrem de realist, care poate fi greu de distins de materialele autentice.

Aceasta poate submina încrederea în mass-media și în informațiile pe care ne bazăm pentru a lua decizii informate.

Deepfake, o definiție Deepfake este o manipulare digitală a unei înregistrări video, audio sau a unei imagini, realizată cu ajutorul inteligenței artificiale (IA) sau a altor programe specializate.

Un exemplu: Există multiple cazuri în care un videoclip cu o personalitate publică oferă sfaturi financiare.

În acest videoclip, persoana recomandă insistent investiția într-o anumită companie sau afacere, promițând profituri mari și riscuri minime.

Detaliile contează: Videoclipul este realizat profesional, cu o calitate a imaginii și sunetului ridicată.

Persoana publică pare sinceră și convingătoare, folosind un limbaj accesibil și argumente persuasive.

Scopul campaniei: Un astfel de Deepfake ar putea fi folosit pentru a manipula populația să investească într-o afacere ilicită (scam1 ), deținută sau controlată de manipulatori.
Impact: Videoclipul este distribuit rapid pe rețelele de socializare, cu un potențial uriaș de a fi vizionat de milioane de oameni.

Mulți dintre cei care văd videoclipul ar putea fi convinși să investească în afacerea recomandată, riscând ulterior să piardă sume semnificative de bani.

Ghidul poate fi consultat AICI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *