Preşedintele PDL Constanţa, senatorul Christian Gigi Chiru, a susţinut o declaraţie politică referitoare la contractul încheiat între CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, şi firma olandeză Van Oord, contract care, în opinia sa, este păgubos pentru statul român. În continuare, vă prezentăm declarația politică intitulată: ,,Conducerea Portului Constanţa îşi bate joc, sub ochii Guvernului, de banii românilor”
„Interesul subit al găştii administrative Mazăre – Constantinescu, de trecere a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime în administrarea Primăriei Constanţa, îşi arată dedesubturile. Un contract păgubos pentru statul român, pentru românii plătitori de taxe, arată faptul că Portul Constanţa nu este decât un corn al abundenţei pe care USL-ul, prin reprezentanţii locali, dar şi de la nivel naţional, intenţionează să-l sărăcească. Un exemplu recent îmi va demonstra spusele. Pe 1 februarie 2013, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA, prin semnătura directorului Decebal Şerban, încheie un contract în valoare de 99,94 milioane de euro cu olandezii Van Oord Dredging and Marine Contractors.
După mai bine de trei ani de contestaţii şi procese, din 2010, când a avut loc procedura de licitaţie, până la semnare, nu s-au mai respectat contractul iniţial şi caietul de sarcini, în ciuda faptului că mare parte din suma pe care o va primi societatea Van Oord provine din fonduri europene. Noul contract este, culmea, în defavoarea statului român, dar foarte favorabil olandezilor. Cum poate un Guvern să accepte aşa ceva? Să nu uităm faptul că CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa se află în subordinea Ministerului Transporturilor, dar nici că în conducerea ei se află persoane, pe linie politică, din rândul PSD, în subordinea lui Mazăre.
Este adevărat, vom avea un dig de larg cu aproape un kilometru mai lung, dar şi un buget sărăcit de un contract care nu apără interesele Portului, nici interesele României, ci pe ale olandezilor sau chiar ale prietenilor din gaşca primarului Constanţei.
Aşa cum precizam anterior, contractul şi caietul de sarcini din 2010 nu se mai potrivesc cu cel din 2013, deși nici unul dintre documente nu ar fi trebuit să fie schimbat de la efectuarea procedurii de licitaţie până la semnarea contractului, aşa cum cere contractul cadru conform FIDIC. Doar că, în noul document, multe paragrafe au fost scoase, iar altele au fost adăugate la cererea expresă a celor de la Van Oord. Ba chiar, după modificarea contractului, au apărut prevederi care pun în dificultate CN APM Constanţa, cum ar fi faptul că instituţia din subordinea Ministerului Transporturilor, în calitate de beneficiar, este obligată ca, în eventualitatea rezilierii contractului, să plătească daune olandezilor de la Van Oord. Însă, prestatorul de servicii nu are nici un fel de obligaţie în cazul în care solicită rezilierea. Așadar, se adeverește vorba populară: unul cu banul, altul cu ciolanul.
Contractul are mari deficienţe, prevederi ce sunt în defavoarea părţii române, însă în totalitate favorabile olandezilor. Dau un simplu exemplu, restul e trecut în contract și poate fi verificat, atunci când acesta va fi făcut public: Van Oord nu este obligată prin contract să asigure calitatea lucrării, deci nu poate fi trasă la răspundere pentru deficienţele de construcţie.
Îi solicit Domnului Ministru Relu Fenechiu verificarea contractului în cauză și aștept cu interes punctul de vedere privitor la măsurile care se impun, eventual anularea contractului semnat prin încălcarea legii și sesizarea organelor de cercetare penală.
Aș concluziona că, în timp ce olandezii ne consideră europeni de mâna a doua, Guvernul USL pompează bani în firmele lor, prin încălcarea legii!”