Guvernul României a aprobat în şedinţa de joi, 4 aprilie, indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea sistemelor de semnalizare pentru secţiunea de cale ferată Predeal – Bucureşti – Constanţa, cu o lungime de 369 km.
Valoarea investiţei se ridică la 2.160.662.000 lei, cu tot cu TVA, iar lucrările vor dura 3 ani.
Proiectul de act normativ vizează „Implementarea măsurilor necesare funcționării sistemului ERTMS pe secțiunea de cale ferată Predeal – București – Constanța și extinderea sistemului GSM-R pe rețeaua primară de transport feroviar”, lucrare de utilitate publică de interes național.
Prin acest proiect vor fi instalate sisteme de semnalizare similare celor existente pe căile ferate din Uniunea Europeană, dar se va construi şi un centru operaţional de comandă.
Tronsonul de cale ferată Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța este situat pe Coridorul TEN-T Rin-Dunăre. Celelalte secțiuni ale coridorului sunt planificate pentru finanțare prin diferite programe europene. Parametrii tehnici ai acestui tronson de cale ferată trebuie să respecte în totalitate regulamentele şi directivele UE privind interoperabilitatea pentru eliminarea blocajelor care limitează competitivitatea rețelei feroviare române în Europa.
”Programul estimativ de punere în funcțiune a sistemului ERTMS nivel 2 este precizat în Programul Național de Acțiune privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) aprobat prin HG nr. 651 din 18 mai 2022, realizat pe baza viitoarelor finanțări europene obținute pentru dezvoltarea și realizarea interoperabilității rețelei feroviare, astfel:
- Predeal – Câmpina: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
- Câmpina – Brazi: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- Brazi – Buftea: pus în funcțiune 2022;
- Buftea – Chitila: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- București Băneasa – Fundulea: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- Fundulea – Fetești: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
- Fetești – Constanța: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026.
Pe secțiunea de cale ferată Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța, lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare s-au realizat în perioada 2000 – 2013 în cadrul mai multor proiecte”, notează clubferoviar.ro.