Regizorii străini seduc la Oscaruri

  •  
  •  
  •  
  •  

Regizorii străini au devenit o prezenţă inconturnabilă în palmaresul Oscarurilor, reflectând astfel o industrie hollywoodiană mai orientată ca oricând spre piaţa internaţională, de unde marile studiouri îşi obţin cea mai mare parte a profiturilor.

În ultimii 20 de ani, 11 dintre cei 20 de laureaţi cu Oscarul pentru cel mai bun regizor, considerat cel mai prestigios trofeu după acela acordat pentru cel mai bun film, erau originari din alte ţări decât Statele Unite.

Şi, dacă mexicanul Alfonso Cuaron, regizorul odiseei spaţiale “Gravity”, va confirma pronosticurile şi va câştiga această statuetă duminică seară, el va deveni al patrulea cineast străin sau de origine străină care se impune la categoria “cel mai bun regizor” în ultimii patru ani.

El ar putea astfel să calce pe urmele britanicului Tom Hooper (“Discursul regelui”, în 2011), francezului Michel Hazanavicius (“The Artist”, în 2012) şi americanului de origine taiwaneză Ang Lee(“Viaţa lui Pi”, în 2013).

Prezenţa şi succesul regizorilor străini la Hollywood nu este o noutate. Este chiar o constantă în istoria studiourilor, începând din anii 1920, când germanul Ernst Lutitsch şi F.W. Murnau s-au mutat în Statele Unite.

“Am avut şi mulţi regizori britanici. Alfred Hitchcock este un exemplu, printre multe altele. Au existat întotdeauna schimburi între cinema-ul britanic şi cel american”, a explicat Jonathan Kuntz, istoric de cinema şi profesor la Universitatea California din Los Angeles (UCLA).

Conflictele mondiale şi tulburările politice au contribuit şi ele foarte mult la sosirea străinilor la Hollywood. “Naziştii i-au făcut să fugă din Europa pe cei mai mulţi dintre marii cineaşti”, remarcă Jonathan Kunz. “Şi mulţi regizori au părăsit Europa de Est în anii ’60 şi ’70, printre ei aflându-se Milos Forman şi Roman Polanski. Mulţi dintre ei s-au stabilit la Hollywood”, a mai spus acesta.

Dar, potrivit experţilor, valul de cineaşti străini care se răsfrânge asupra industriei hollywoodiene de la începutul secolului este, înainte de toate, motivat de evoluţia modelului economic al studiourilor cinematografice.

“Acum 50 de ani, industria (cinema-ului american) îşi obţinea aproximativ 70% din venituri din încasările nord-americane. Astăzi, pieţele internaţionale contribuie cu 80% din totalul încasărilor, iar piaţa internă aduce doar 20% din încasări”, a subliniat Steve Ross, profesor de istorie la Universitatea Southern California (USC).

Dacă studiourile vor să caute regizori străini o fac pentru că “vor să atragă noua lor ţintă: spectatorii străini”.

“Acest fapt contribuie la strategia de marketing globală de la Hollywood, care vrea să încurajeze publicul străin să se identifice cu regizorii şi actorii «săi»”, a declarat Laura Isabel Serna, profesor la School of Cinematic Arts de la USC.

“Ceea ce este interesant este faptul că, după ce s-au orientat aproape exclusiv spre Europa, studiourile privesc tot mai mult spre alte părţi din lume. Acest fapt demonstrează dinamismul producţiei cinematografice din zone precum America Latină”, a adăugat ea.

Totuşi, atunci când un cineast european, asiatic, sud-american este invitat să regizeze un film la Hollywood, “sensibilitatea” lui este binevenită, însă filmul său este debarasat de elementele considerate a fi “prea naţionale”.

“Cineaştii americani ştiu ce vrea publicul american. Însă un regizor străin trebuie să aibă o sensibilitate care să fie capabilă să atragă un public mai larg”, a declarat Steve Ross.

Şi, în multe cazuri, acest lucru chiar funcţionează. “Gravity”, de Alfonso Cuaron, al cărui scenariu a fost scris de cineast şi de fiul său Jonas, a obţinut încasări de peste 700 milioane de dolari pe plan mondial.

Compatriotul său Guillermo Del Toro a strâns, în 2013, aproape 410 milioane de dolari cu superproducţia sa ştiinţifico-fantastică “Pacific Rim”.

“Del Toro este un tip incredibil. Este mexican până în vârful unghiilor, dar s-a hrănit cu cultura pop americană. O cunoaşte mai bine decât oricare american. Iar filmele pe care le face, horror sau SF, sunt acelea pe care Hollywoodul le iubeşte”, a spus Jonathan Kuntz.

“Cuaron este un mare artist, unul dintre marii maeştri mondiali ai cinema-ului. Nu poţi decât să-i admiri opera”, a adăugat el.

Singurul punct comun între cineaştii care au reuşit la Hollywood în timpul epocii de aur, în anii ’70 şi în secolul al XXI-lea, este succesul comercial, spune Steve Ross.

“La Hollywood, cel mai important aspect a fost întodeauna şi va fi întotdeauna profitul. Dacă aceşti regizori străini ar face filme care nu ar aduce bani, credeţi-mă, studiourile şi-ar îndrepta atenţia către americani”, a adăugat el.

Alfonso Cuaron va concura în acest an la Oscarul pentru regie cu David O. Russell (“American Hustle”), Alexander Payne (“Nebraska”), Steve McQueen (“12 Years a Slave”) şi Martin Scorsese (“The Wolf of Wall Street”).

Cea de-a 86-a gală de decernare a premiilor Oscar va avea loc pe 2 martie la Los Angeles.

Sursa: Mediafax.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *