Acasă > Social > Remus Pricopie: Prevenirea corupției în educație ține de atitudinea cadrelor didactice și a responsabililor din minister

Remus Pricopie: Prevenirea corupției în educație ține de atitudinea cadrelor didactice și a responsabililor din minister

Ministrul Educației, Remus Pricopie, a declarat, joi, că formele de corupție în sistemul de educație nu se rezumă doar la cele constatate cu prilejul examenelor, iar prevenirea unor astfel de situații trebuie să țină în primul rând de atitudinea cadrelor didactice și a factorilor de decizie din minister, care trebuie să aibă toleranță zero la astfel de fapte.

“Astăzi am finalizat un proiect pe fonduri structurale care abordează o radiografie a ceea ce se întâmplă în sistem mai puțin bun și cum putem să evităm situațiile de corupție din sistem. (…) După doi ani avem o serie de lucruri realizate și aș menționa în primul rând o strategie anticorupție în sistemul de educație. (…) Înainte de orice este o problemă de conduită, de atitudine a fiecărui cadru didactic sau a celor care administrează sistemul de educație. (…) În prezenta strategie, pe care astăzi o vom aproba prin ordin de ministru, sunt toate aceste lucruri prezente: transparența, prevenirea, introducerea unor anumite valori”, a declarat ministrul Educației, la Conferința națională pentru prevenirea corupției în educație, organizată la Universitatea Titu Maiorescu.

El a ținut să precizeze că, dacă se vorbește despre corupție în sistemul de educație, nu înseamnă că este vorba despre un fenomen generalizat.

“Sistemul de educație are 230-240 de mii de cadre didactice în învățământul preuniversitar, 30-40 de mii de profesori universitari, dar dacă ai zece cazuri sau o sută de cazuri evident că ai o problemă și trebuie să încerci să eviți o astfel de situație”, a declarat ministrul Educației.

Printre instrumentele prevenție ce vor fi aplicate se regăsesc un Cod de etică și deontologie profesională și un Consiliu de etică.

“Eu cred că aceia care sunt profesori trebuie să știe de la bun început că sunt lucruri pe care poți să le faci și lucruri pe care nu poți să le faci. (…) Consiliul de etică va funcționa la nivelul fiecărei instituții de învățământ și este o măsură suplimentară pe care o vom introduce tocmai pentru a evita situațiile de corupție”, a declarat ministrul Educației.

Remus Pricopie a precizat că proiectul este unul în care ministerul a aplicat alături de doi parteneri importanți, Asociația pentru Implementarea Democrației și Universitatea Titu Maiorescu.

Despre dimensiunea corupției în sistemul de Educație, Pricopie a spus că prin cazurile apărute în această vară, dar și în altă perioadă, s-a demonstrat că sunt profesori care, din păcate, nu respectă “nici legea, nici deontologia profesională”.

Ministrul Educației a adăugat că proiectul a vizat și răspunsuri la formele de corupție cel mai frecvent întâlnite în sistemul de educație.

“Sigur că cele mai vizibile și poate că, într-un fel, și cele mai spectaculoase sunt cele asociate examenelor. De fapt, eu cred că în viață lucrurile acționează gradual. Corupția la examen este, poate, forma cea mai de sus. Avem, însă, o serie de lucruri pe care le tratăm cu superficialitate sau cu neglijență și, încet-încet, se transformă în acte de corupție. Și o să încep cu respectarea legii. Avem legi, avem metodologii și constatăm că nu întotdeauna aceste legi și metodologii sunt respectate”, a declarat ministrul Educației.

Pricopie a adăugat că în cadrul ministerului mai există un lucru care nu întotdeauna este respectat, și anume transparența.

“Eu cred că Ministerul Educației nu are secrete de stat sau secrete care țin de securitatea țării. Prin urmare, orice decizie sau orice proces în cadrul Ministerului Educației ar trebuie să se desfășoare la vedere. De multe ori constatăm că nu respectăm procedurile privind Consiliile de Administrație. (…) ‘Uităm’ să invităm sindicatele. E mai simplu să nu invităm Consiliul elevilor. Speculăm un anumit text de lege care nu ne obligă într-un mod foarte clar să invităm. (…) O să transmitem un ordin al ministrului prin care sindicatele și elevii vor fi prezenți la toate Consiliile de Administrație, excepție fac elevii când se discută probleme de personal”, a afirmat ministrul Educației.

Un alt tip de “scăpare” care tinde să se transforme în corupție, a spus Pricopie, este “evaluarea la clasă”.

“Fiecare comunitate școlară trebuie să ia măsurile necesare pentru a evita fenomenele de corupție, iar acolo unde așa ceva se întâmplă trebuie să acționeze imediat pentru a pedepsi. Reamintesc faptul că, din cele opt cazuri de fraudă la examenele naționale, șase au fost identificate de către inspectoratele școlare sau școli. Asta înseamnă că sistemul a funcționat și nu a fost nevoie să vină cineva din afară și să funcționeze pe post de jandarm. (…) Importantă este atitudinea noastră față de lucrurile ilegale și neplăcute. Noi trebuie să anunțăm încă o dată și dacă e nevoie în fiecare zi că toleranța la corupție și la abuzuri este zero”, a spus ministrul Educației.

Un alt aspect care trebuie urmărit, în opinia sa, este modul în care se promovează în clasă anumite valori fundamentale pentru un stat democratic.

“Elevii noștri de astăzi sunt viitorii juriști, ingineri, politicieni. Dacă noi nu le cultivăm simțul dreptății, al respectului față de cei din jur, față de lege, s-ar putea să constatăm peste 10-20 de ani că nu mai avem ce să îndreptăm, pentru că acești elevi deveniți maturi ar putea să nu aibă niciun fel de sensibilitate față de aceste valori”, a afirmat Pricopie.

El a reamintit și de preconizatul protocol între Ministerul Educației și Ministerul Justiției, în sensul ca “persoane din zona justiției să vină în școli și să le vorbească elevilor despre lege, despre sistemul judiciar, despre fapte de corupție”.

“De fapt, această abordare transversală o facem nu doar în zona justiției, o să o facem și în zona medicală, educație pentru sănătate, protecția mediului, literatură, teatru”, a mai spus Remus Pricopie.

La dezbaterea privind finalizarea proiectului de prevenire a corupției în sistemul de Educație, proiect intitulat “Prevenirea corupției în educație prin informare, formare și responsabilizare”, au mai participat Gabriel Ispas, managerul proiectului și secretar general adjunct în cadrul MEN, lideri ai sindicatelor din învățământ, Silviu Hăncescu și Marius Nistor, directorul AID, Alexandru Cumpănașu, șefi de inspectorate școlare și directori de școli.

Sursa: AGERPRES

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *