Street Delivery 2013: Sute de proiecte înscrise pe tema “Patrimoniu şi arhitectură de calitate”

Sute de proiecte au fost înscrise la Street Delivery, o încercare de recuperare a spaţiului public prin intermediul artei, care se va desfăşura anul acesta de vineri până duminică, în Bucureşti, Timişoara şi Iaşi.

Evenimentul este organizat de Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România, informează un comunicat remis MEDIAFAX.

Street Delivery este un eveniment-manifest de urbanism, arhitectură şi arte care îşi propune recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate. Deşi a acordat în fiecare an o atenţie deosebită responsabilităţii sociale, Street Delivery se supune anul acesta analizei Societal, primind marca de Eveniment Responsabil pentru respectarea indicatorilor din patru domenii: protecţia mediului, dezvoltarea socială, dezvoltarea economică şi buna guvernanţă.

Două milioane şi jumătate de maşini circulă zilnic printr-un Bucureşti sufocat. Asta înseamnă 16 maşini pe fiecare spaţiu de parcare. Sistemul auto ia strada de sub picioare şi o vinde înapoi oamenilor cu preţul petrolului. Strada mai există doar în vederea ajungerii la altceva: la slujbă, la cumpărături, la benzinărie. Nu mai e loc de zăbovit sau de plimbare, de întâlnire sau de joc. Împotriva tendinţei generalizate în România, Street Delivery închide străzile pentru maşini şi le deschide pentru oameni, transformând carosabilul în spaţiu de promenadă pentru pietoni, biciclişti şi cetăţeni care îşi iubesc oraşul.

Bucureştiul se plasează pe locul al doilea în topul celor mai poluate capitale europene, după Sofia, cu de trei ori mai multe noxe decât limita impusă de UE (conform Ecopolis). Spaţiul verde pe cap de locuitor este de 23 de metri pătraţi, cu mult în urma unor oraşe ca Viena (120 de metri pătraţi) şi Helsinki (100 de metri pătraţi).

“Nu am pornit, cum se întâmplă de obicei, de la o comandă publică, ci de la iniţiativa particulară şi nevoia agregării vecinătăţilor unui cartier. Scopul a fost să reîntregim strada Arthur Verona, traversând Bulevardul Magheru şi unind Grădina Icoanei de Parcul Cişmigiu printr-o plimbare la pas de 12 minute. Această promenadă creează un alt gen de relaţie decât cele obişnuite cu oraşul, cu casele şi traficul. Descoperi astfel oportunităţi şi locuri pe care nici nu-ţi poţi imagina acum că pot fi folosite. Există un beneficiu economic şi de confort urban pe care poţi să-l fructifici când accepţi şi respecţi drepturile pietonului şi ale biciclistului”, spune arhitectul Şerban Sturdza, Preşedintele Fundaţiei Pro Patrimonio.

Street Delivery a reprezentat, începând cu 2006, un cadru în care societatea civilă, artişti, arhitecţi, muzicieni, locatari pot oferi o alternativă la felul în care este percepută locuirea oraşului. De-a lungul a trei zile se creează o proiecţie pozitivă asupra potenţialului pe care îl are Bucureştiul, ca şi alte oraşe care se confruntă cu situaţii similare.

Apelul de proiecte Street Delivery a adunat, în 2013, sute de idei din toată ţara în jurul temei “Patrimoniu şi arhitectură de calitate”. Persoane fizice, ONG-uri şi instituţii au putut înscrie proiectul lor de recuperare a spaţiului public pe site-ul www.streetdelivery.ro în şapte secţiuni: 1) Arhitectură, urbanism, design urban, peisagistică; 2) Societate civilă, ecologie, mediu; 3) Muzică; 4) Arte vizuale; 5) Film; 6) Teatru, dans, performance; 7) Activităţi pentru copii.

Sursa: Mediafax.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *