Sindicatul din Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Con-stanţa a declanşat seria acţiunilor revendicative în faţa sediului unităţii. Adunările publice sunt programate zilnic, în intervalul orar 8,30 – 9,30 şi 17 -18, până pe data de 9 martie. Protestatarii reclamă „încălcarea prevederilor contrac-tului colectiv de muncă”.
Revendicări sindicale
Sindicatul i-a adresat ministrului transporturilor, Alexandru Na-zare, o scrisoare în care argumentează de ce s-a ajuns la acţiunile de protest. Printre altele, se arată în mesaj, organizaţia este nemul-ţumită de:
– actualul program de lucru în cadrul companiei;
– limitarea efectuării concediului de odihnă în anul 2012 (numai 15 zile în primul semestru, iar restul în semestrul doi);
– reţinerea „în mod abuziv” a contravalorii băneşti a zilelor de concediu de odihnă la care nu au avut dreptul, de la salariaţii care au fost în concediu medical în anul 2011;
– nerespectarea prevederilor contractului colectiv de muncă la nivel de unitate şi ale regulamentului intern referitoare la constituirea fondului de participare la profit a salariaţilor, în condiţiile legii;
– nerespectarea prevederilor art. 214 din contractul colectiv de muncă referitoare la gratuitatea permiselor de liberă trecere în port, pentru autoturismele salariaţilor companiei.
Începând de astăzi, la protestul Sindicatului CNAPMC se alătură organizaţiile din cadrul Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare. Ele solicită menţinerea gratuităţii permiselor de liberă trecere.
Poziţia administraţiei CNAPMC
Ziarul „Cuget Liber” a solicitat şi punctul de vedere al conducerii CNAPMC. Referitor la durata conce-diului de odihnă şi la efectuarea lui în două etape, directorul general Andrei Aurelian Popa a declarat că numărul de zile alocate şi programarea sunt corelate cu timpul de muncă efectiv realizat de angajat, în conformitate cu prevederile legii. Decizia de constituire a fondului de participare a salariaţilor la profit este atributul adunării generale a acţionarilor, nu al administraţiei sau conducerii executive, a precizat el.
Gratuitatea permiselor de liberă trecere pentru autoturismele salariaţilor a fost eliminată printr-o hotărâre a consiliului de administraţie. De ce? Pentru că nu are suport legal în prezent, iar pe de altă parte este discriminatorie, întrucât nu toţi cei ce muncesc pe platforma portuară beneficiau de ea, au apreciat administratorii. Până de curând existau circa 7.000 de permise gratuite.
Pe viitor, fiecare companie portuară va trebui să rezolve problema transportului angajaţilor săi la locul de muncă. În cazul salariaţilor proprii, CNAPMC suportă, deja, costul permiselor de liberă trecere, a precizat directorul general. În prezent, preţul unui permis este de 149,20 lei plus TVA.
Gratuităţile nu dispar total. Astfel, angajaţii sindicatelor beneficiază de permise gratuite. De asemenea, la cererea autorităţilor care funcţionează în portul Constanţa (ANR, Poliţie, Garda de Coastă, Pompieri, Vamă, ARSVOM), angajaţii lor vor primi permise gratuite pentru autoturismele personale.
Ecouri politice
Criza socială din portul Constanţa a stârnit reacţia deputatului Maria Stavrositu (PDL). „Portul Constanţa este, indiscutabil, un pol economic al României şi, în acelaşi timp, un simbol al oraşului. Din această perspectivă, este cu atât mai regretabil conflictul de muncă apărut între conducerea portului Constanţa şi angajaţi – se arată în comunicatul dat publicităţii. Consider că în această perioadă, în care cuvântul „criză” ţine prima pagină a zia-relor, ar trebui ca el să nu devină o obişnuinţă şi în relaţiile interumane. De aceea, îmi exprim speranţa şi convingerea că reprezentanţii sindicatului şi ai conducerii APC vor găsi cea mai bună soluţie pentru rezolvarea nemulţumirilor apărute.
Nu în ultimul rând, nu pot să nu observ tentaţia introducerii unei taxe pentru maşinile personale ale angajaţilor, taxă care, din punctul meu de vedere este o povară în plus, greu de suportat în aceste vremuri. Fac un apel, pe această cale, la conducerea instituţiei, să ţină cont, în primul rând, de realităţile economice, şi totodată, să-şi folosească experienţa managerială pentru identificarea altor mecanisme generatoare de fonduri sau pentru a oferi o soluţie de transport alternativ în incinta portului.”
Sursa: www.bursa.ro