Ziua Internaţională a Telefonului Copilului (International Child Helpline Day), marcată în fiecare an la 17 mai, a fost stabilită de alianţa internaţională Child Helpline International (CHI) şi sărbătoreşte activitatea liniilor telefonice prin care se oferă ajutor copiilor din întreaga lume.
Membrii liniilor CHI de asistenţă pentru copii din întreaga lume primesc peste 15 milioane de apeluri, chat-uri, mesaje text, scrisori şi e-mail-uri de la copii şi tineri în fiecare an.
Copiii pot vorbi cu consilierii de la linia de asistenţă pentru copii despre abuzul, neglijenţa, violenţa, sărăcia şi exploatarea la care sunt supuşi, speranţele şi temerile lor, grijile şi preocupările pe care le-ar putea avea sau pur şi simplu pentru că au nevoie de cineva cu care să vorbească, cineva care să-i asculte.
În România, Asociaţia Telefonul Copilului pune la dispoziţia copiilor servicii de consiliere prin intermediul liniei europene de asistenţă pentru copii 116111, cunoscută şi în rândul copiilor din România drept Telefonul Copilului.
“La Telefonul Copilului, 116111, fiecare copil are o voce. Când vocile copiilor sunt ascultate, soluţiile la problemele lor prin viaţă. Dedicăm Ziua Internaţională a Telefonului Copilului tuturor colegilor noştri – asistenţi sociali, psihologi, psihoterapeuţi, aflaţi la capătul celălalt al firului pentru sprijinul esenţial acordat copiilor şi tinerilor, oferindu-le posibilitatea de a comunica în deplină confidenţialitate şi ajutându-i să depăşească problemele cu care se confruntă. An de an, numărul strigătelor de ajutor continuă să crească, iar acest lucru demonstrează faptul că linia telefonică de asistenţă gratuită reprezintă un instrument de sprijin vital într-o lume în schimbare.”, a declarat Cătălina Surcel, Director executiv, Asociaţia Telefonul Copilului.
În România, 72,7% dintre copiii care au apelat 116111, în anul 2023, au expus probleme psiho-emoţionale, exprimând emoţii negative în legătură cu situaţia lor la începutul apelului: singurătate, excludere şi dificultate în relaţionare, criză de identitate, frică şi anxietate, depresie şi tulburări de comportament. Raportat la grupele de vârstă ale copiilor, datele înregistrate anul trecut în urma situaţiilor consiliate de Asociaţia Telefonul Copilului la 116111 relevă următoarele aspecte: grupa de vârstă cea mai vulnerabilă devine 13-15 ani, în procentaj de 42,6% din totalul solicitărilor preluate din partea copiilor (un procentaj de 3 ori mai mare faţă de anul 2022), urmată de grupa 10-12 ani, în procentaj de 26,5% (un procentaj de 4 ori mai mare faţă de anul 2022), respectiv 16-17 ani, in procentaj de 16,2%. 68,8% dintre copii au afirmat faptul că discută despre nevoile psiho-emoţionale cu alte persoane, doar 19,28% discută cu părinţii, 4,6% au afirmat faptul că au prezentat situaţia unui cadru didactic, iar în 3,8% dintre situaţii, aceştia au decis să discute cu o rudă, 3,52% nu au menţionat acest aspect.
Sursa: Asociaţia Telefonul Copilului